JAK POMÓC WŁASNEMU DZIECKU OSIĄGNĄĆ DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNĄ?

1. Umożliwiaj dziecku przebywanie w różnorodnych miejscach, zarówno kulturowych (kino, teatr, muzeum), jak i codziennych (sklep, fryzjer, szewc, poczta itp.). Opowiadaj o przeznaczeniu, zasadach funkcjonowania i zachowania w nich. To poszerza jego wiedzę i doświadczenia życiowe.
2. Rozmawiaj z dzieckiem na różne tematy z najbliższego otoczenia, rzeczowo, ale w dostępnej formie, odpowiadaj na zadawane pytania, nie zagłębiając się w szczegóły, chyba że o nie pyta. Rozbudzisz tym jego ciekawość.

3. Jak najczęściej, najlepiej codziennie, czytaj mu ciekawe bajki lub wiersze dla dzieci. Rozwijasz przez to jego zasób wiedzy i słów, zachęcasz do czytania w przyszłości, uczysz rymowania.
4. Rozwiązuj zagadki, układaj i zachęcaj do samodzielnego układania. Ćwiczysz tym myślenie, uwagę, kojarzenie, wychwytywanie podobieństw i różnic, klasyfikowania i uogólniania.

5. Rozwijaj myślenie dziecka poprzez:

◦ Układanie obrazków z części (mogą to być proste rysunki, widokówki pocięte na części, ale też gotowe układanki lub puzzle),
◦ Układanie lub tworzenie historyjek obrazkowych (co było najpierw, co potem, a co na końcu).
◦ Opowiadanie wymyślonych historii, opisywanie obrazka, szukanie, co znajduje się nad..., co pod..., co na..., z lewej i prawej strony, itp.
◦ Rozwiązywanie zagadek i rebusów obrazkowych typu: połącz kropki; rysuj pośladzie; znajdź różnice i podobieństwa w rysunkach; policz przedmioty i narysuj tyle kropek, ile jest przedmiotów; znajdź drogę
do...; połącz w pary; który rysunek nie pasuje do pozostałych; koloruj kształty wg podanego wzoru, itp.

W ten sposób rozwijasz wyobraźnię, porównywanie, analizę i syntezę, myślenie przyczynowo – skutkowe, myślenie logiczne, co ułatwia w przyszłości naukę matematyki, a także ćwiczysz koordynację wzrokowo – ruchową i orientację
przestrzenną niezbędną np. podczas pisania.

6. Pozwól dziecku biegać, skakać, przeskakiwać, rzucać, łapać, turlać, itp. Organizuj dla niego różne formy ruchu, np. wyścigi, tory przeszkód. Dziecko uwielbia ćwiczyć i rywalizować z rodzicami
7. Nie wyręczaj go w czynnościach samoobsługowych. Pilnuj, by podjęte zadania były wykonane do końca. Zachęcaj do nabywania nowych umiejętności i obowiązków, np. sprzątanie po sobie, nakrywanie do stołu, zbieranie talerzy po obiedzie... W ten sposób uczysz samodzielności i wytrwałości.
8. Nie zawsze ustępuj dziecku, nawet gdy stroi „fochy" lub się obraża. Uczysz go postępowania wg pewnych norm i podporządkowania się im. Informuj je o konsekwencjach niewłaściwego zachowania i bądź wytrwały w egzekwowaniu oczekiwanych zachowań.
9. Rozmawiaj o uczuciach (miłość, przyjaźń, koleżeństwo, życzliwość,
wdzięczność) i emocjach (radość, smutek, gniew, złość, strach...) nazywając je i zachęcaj do mówienia o nich podczas różnych sytuacji. Podkreślaj więzi z rodziną, grupą, ojczyzną.

10. Ponadto koniecznie zapewniaj o swojej miłości, przytulaj, całuj, okazuj różne formy czułości, by zapewnić dziecku poczucie bezpieczeństwa.